Evaluare NaționalăTeste de antrenament

Simularea examenului de Evaluare Națională / Proba de limba și literatura română – Buzău, noiembrie 2025

Astăzi, elevii buzoieni din clasa a VIII-a au susținut prima probă a simulării examenului de Evaluare Națională 2026. Subiectele de la limba și literatura română nu au pus mari probleme, fiind considerate de majoritatea elevilor accesibile.

Până la publicarea baremului de corectare, vă las aici o variantă de rezolvare a subiectelor.

Subiect_Simulare_EN_2026_LLR

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Rezolvare:

Subiectul I

A.

1. Completează spațiile punctate cu informațiile din textul 1.

Toamna este asemănată cu Zâna melopeelor și cu Doamna Cucurbitaceelor.

2. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 1.

În versurile: ,,De mirare parcă-și ține/ Vântul respirația.” figura de stil este:

a. epitetul
b. enumerația
c. personificarea
d. metafora

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Prezența șoarecilor în număr mare simbolizează că:

a. iarna va fi scurtă.
b. iarna va fi grea.
c. iarna va fi mare.
d. toamna va fi lungă.

4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect, valorificând informațiile din textul 2.

Care este scopul comunicării textului?

a. amuzarea cititorului
b. exprimarea emoțiilor autorului
c. informarea despre credințele populare
d. promovarea științei meteorologiei.

5. Notează „X” în dreptul fiecărui enunț pentru a stabili dacă este adevărat sau fals, bazându-te pe informațiile din cele două texte.

Textul 1

a. Este un text literar narativ. – Fals

b. Sentimentele exprimate în text sunt de iubire. – Fals

c. Tema textului este natura. – Adevărat

Textul 2

a. Textul prezintă credințe populare. – Adevărat

b. Toamna este ploioasă când vrăbiile cântă. – Adevărat

c. Textul are scopul de a emoționa cititorul. – Fals

6. Transcrie, din secvențele următoare, două figuri de stil diferite, pe care le vei preciza: ,,Lung își flutură spre vale,/ Ca-ntr-un nimb de glorie,/ Peste șolduri triumfale/ Haina iluzorie.”

  • „Lung își flutură spre vale,/ Ca-ntr-un nimb de glorie” – comparație
  • „șolduri triumfale” – epitet
  • „haina iluzorie” – metaforă

7. Prezintă, în minimum 30 de cuvinte, un element de conținut comun celor două texte date, valorificând câte o secvență relevantă din fiecare text.

Răspuns posibil: Un element de conținut comun celor două texte îl reprezintă descrierea toamnei. În textul 1, instalarea acestui anotimp aduce cu sine o serie de schimbări percepute la nivelul întregii naturi și prezentate de vocea lirică în mod plastic: „S-a ivit pe culme Toamna, Zâna melopeelor, Spaima florilor și Doamna Cucurbitaceelor…”. În textul doi sunt prezentate o serie de credințe populare ale românilor în legătură cu sosirea toamnei. Spre deosebire de textul 1, care este literar, textul Antoanetei Olteanu are scop informativ și prezintă modul în care oamenii încearcă să anticipeze starea vremii, bazându-se pe schimbările produse în natură.

8. Crezi că mediul înconjurător ne oferă semne reale despre schimbările meteorologice? Motivează-ți răspunsul, în 50-100 de cuvinte, valorificând textul 2.

Răspuns posibil:  Cred că, uneori, mediul înconjurător ne poate oferi semne reale despre schimbările meteorologice. Dincolo de anumite credințe laice fără fundament, pătrunse însă adânc în țesătura mentalitară a poporului nostru, comportamentul viețuitoarelor înainte de venirea unui anotimp poate fi un indicator bun pentru schimbările meteorologice viitoare. De pildă, în textul 2 se arată că „dacă rândunelele se duc târziu toamna de la noi, e semn de toamnă frumoasă și călduroasă”. Prin urmare, faptul că anumite păsări migratoare întârzie să plece nu este altceva decât dovada palpabilă că toamna va fi lungă: „Toamnă caldă, iarnă lungă”.

9. Asociază fragmentul din opera literară „Rapsodii de toamnă” de George Topârceanu cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50-100 de cuvinte, o valoare comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

Notă: Cele două texte nu au fost cele mai ofertante în acest sens și poate că n-ar fi fost rău să se solicite nu o valoare, ci o temă comună. Pe de o parte, ar fi o greșeală să alegem natura, deoarece aceasta nu este o valoare, ci o temă. Pe de altă parte, respectul față de natură este foarte greu, dacă nu cumva imposibil de demonstrat. Mai jos am încercat să forțez un răspuns, propunând ca valoare comună admirația față de natură.

Răspuns posibil: Fragmentul din opera literară „Rapsodii de toamnă” de George Topârceanu poate fi asociat cu poezia „Toamna” de Octavian Goga, ambele texte promovând admirația față de natură, ca valoare comună.

În textul 1, venirea toamnei declanșează o serie de transformări majore percepute de întreaga natură: micile viețuitoare reacționează la frigul venit pe nesimțite, dealurile nu mai pulsează de viață și până și vântul „își ține respirația”. În fața acestui tablou, eul cretor își exprimă admirația față de forța vitală a toamnei care, personificată, își flutură peste întregul pământ „haina iluzorie”.

În poezia lui Octavian Goga, toamna aduce cu sine schimbări nu doar în natură, ci și la nivelul trăirilor interioare ale eului liric. Admirația față de natură ia forma unei descrieri pline de sensibilitate și melancolie, toamna fiind privită ca un ultim strigăt al naturii ce se pregătește să ierneze. Văzând cum frigul lasă în urmă un tablou dezolant, poetul simte emoția pe care o simt și micile viețuitoare: „Îl ascult și simt subt gene/Cum o lacrimă-mi învie:/- Ni se-aseamănă povestea,/Pui golaș de ciocârlie.”

B.
1. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. Conțin diftong ambele cuvinte din seria:

a. „respirația”, „zboară”.
b. „toamna”, „respirația”.
c. „haina”, „pleacă”.
d. „spaima”, „iluzorie”.

2.Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria care cuprinde doar cuvinte derivate este:

a. ,,stoluri”, „cucuruzul”.
b. „rândunelele”, „schimbăcioasă”.
c. „primăvara”, „stoluri”.
d. „călduroasă”, „secetoasă”.

3. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect.
Sinonimele contextuale ale cuvintelor subliniate din secvența: ,,Apoi pleacă mai departe/ Pustiind cărările,/ Cu alai de frunze moarte” sunt:

a. ,,împrăștiind”, putrede”.
b. „distrugând”, „veștede”.
c. „abandonând”, „decedate”.
d. „bătând”, „uscate”.

4. Încercuiește litera corespunzătoare răspunsului corect. Seria în care cuvintele subliniate sunt omonime este:

a. ,,Toamna este lungă.”; „Iarna va fi mare.”.
b. „Ciorile vin odată cu toamna.”; Toamna se face vin(omonime lexico-gramaticale)
c. „Anual cumpărăm fructe pentru dulceață”; A cumpărat anuarul de la chioșcul de ziare.
d. „Ei se plimbă la braț prin parc.”; Brațul râului ce străbate grădina s-a uscat.

5. Precizează valoarea morfologică a cuvântului „toamnă” în fiecare dintre contextele următoare: ,,Dacă zboară toamna multe ațe de paingăn, va fi toamnă lungă.”

  1. adverb de timp
  2. substantiv comun

6. Alcătuiește un enunț negativ, în care să existe un adjectiv pronominal demonstrativ, în cazul acuzativ (1) și un enunț interogativ, în care substantivul „vreme” să fie complement prepozițional (2).

  1. Nu am prevăzut acest deznodământ.
  2. Ai aflat ceva despre vreme?

7. Transcrie propozițiile din fraza următoare, precizând felul acestora: „Când vin ciorile de cu toamnă, e semn că vine și iarna. ”.

Când vin ciorile de cu toamnă / e semn / vine și iarna.

P1: „Când vin ciorile de cu toamnă” – propoziție subordonată subiectivă (regenta sa este P2 – „cine e semn? r: venirea ciorilor”)

P2: „e semn ” – propoziție principală

P3: „că vine și iarna” – propoziție subordonată atributivă (regenta sa este P2 – „ce fel de semn?”)

8. Completează, în spațiile libere, forma corectă a cuvintelor scrise în paranteză, reprezentând mesajul unui meteorolog.

Meteorologul a anunțat în această dimineață că vremea………………………………………… (a fi, viitor, indicativ, persoana a III-a, singular) schimbătoare în următoarele ore. El le recomandă tuturor celor care trebuie……………………………..(a pleca, conjunctiv, prezent, persoana a III-a, plural) la drum să fie pregătiți pentru ploi torențiale. „Este posibil ca temperatura să fie……………………………………………….. (scăzut, gradul comparativ de superioritate) decât ne-am fi așteptat”, a declarat specialistul. De asemenea, el a adăugat că, în zonele montane, vântul va sufla………………………………… (tare, superlativ absolut) și că vizibilitatea va fi redusă. Meteorologul a încheiat mesajul spunând că…………………………………..(adjectiv pronominal demonstrativ de apropiere) fenomene nu trebuie să îi sperie pe oameni, ci să îi determine să fie fermi în luarea………………………………………..(decizie).

Rezolvare: Meteorologul a anunțat în această dimineață că vremea va fi schimbătoare în următoarele ore. El le recomandă tuturor celor care trebuie să plece la drum să fie pregătiți pentru ploi torențiale. „Este posibil ca temperatura să fie mai scăzută decât ne-am fi așteptat”, a declarat specialistul. De asemenea, el a adăugat că, în zonele montane, vântul va sufla foarte tare și că vizibilitatea va fi redusă. Meteorologul a încheiat mesajul spunând că aceste fenomene nu trebuie să îi sperie pe oameni, ci să îi determine să fie fermi în luarea deciziei.


SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)

Imaginează-ți că îți petreci vacanța de toamnă într-un sat de munte. Scrie un text descriptiv, de cel puțin 150 de cuvinte, în care să prezinți acest sat și să îți exprimi o emoție/ un sentiment pe care ți l-a generat vizitarea lui, incluzând o secvență descriptivă și una argumentativă, fiecare de minimum 30 de cuvinte.
În scrierea compunerii, vei avea în vedere:
− notarea unei coordonate spațio-temporale;
− prezentarea unei emoții/a unui sentiment;
− inserarea unei secvențe argumentative;
− respectarea tipului de text.
Punctajul pentru compunere se acordă astfel:
• conținutul compunerii – 12 puncte;
• redactarea compunerii – 8 puncte (marcarea corectă a paragrafelor – 1 punct; coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct; corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; respectarea normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).
Notă! Compunerea nu va fi precedată de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care compunerea are minimum 150 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

2 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *