Menu
Acasă
Corect / Incorect
Evaluare Națională
Teste de antrenament
Exerciții
Materiale utile
Poezii
Lecții
Fișe de lucru
Rezumate
Ajutor la teme
Clasa V-a
Clasa a VI-a
Clasa a VII-a
Clasa a VIII-a
Utile
Contact
Recenzii filme
Search for
Home
/
Ajutor la teme
Ajutor la teme
9. Indică felul subordonatelor introduse prin elementul de relație dacă din enunțurile de mai jos. Întrebarea dacă voi reuși mă frământă. Nu știu dacă vom începe la timp. Profesorul se gândea dacă să dea lucrare de control.
7. Alcătuiește, pornind de la imaginea de mai jos, fraze în care propozițiile subordonate completive prepoziționale să fie introduse prin elementele de relație date, respectiv să se subordoneze unor propoziții în care să existe termenii regenți dați, conform modelului. a se mira, de ce – Mulți oameni se miră de ceea ce văd în reclame.
5. Menționează ce părți de vorbire sunt elementele de relație prin care sunt introduse propozițiile subordonate de la exercițiul 3.
3. Desparte frazele de mai jos în propoziții. Precizează felul propozițiilor și indică raporturile dintre ele: „Mama, râzând, îmi face cu ochiul şi mă-ndeamnă să servesc pe domnul maior.“
Identifică completivele prepoziționale din enunțurile de mai jos și menționează ce parte de vorbire determină: Își amintea/ de cine îl ajutase în trecut
Rezumatul textului „Cum e lumea” de Veronica D. Niculescu
Formează antonime de la următoarele cuvinte, adăugându-le prefixe: articulat, clar, coase, credință, compune, a coji, mărginit, sigur, științific, a virusa, vrednic
Lucrați în perechi. Identificați perechile de sinonime din lista de mai jos. abătut • autor • bizar • cale • ciudat • competent • drăguț • drum • frumușel • imprevizibil • intimidat • murmura • neașteptat • priceput • publica • scriitor • supărat • șopti • timorat • tipări.
Îți amintești povestea lui Fram, din cartea la care se face referire mai jos? Prin ce se aseamănă Fram cu Bianca? Ce diferențe există între cei doi urși?
Menţionează o întâmplare care ar fi lipsit din text dacă relatarea s-ar fi făcut: a din perspectiva puiului de urs; b din perspectiva Marei
Explică de ce naratorul știe ce se întâmplă simultan în ambele fire narative din textul „Cum e lumea”
Ce legătură crezi că există între imaginea alăturată și raportul narator – personaje?
Identifică, în ultima secvență a textului, un paragraf în care mai multe personaje se comportă ca unul singur. Prin ce cuvânt sunt numite acele personaje?
Cine este autoarea textului? Alege, dintre cărțile pe care le-a scris, una al cărei titlu ți se pare cel mai atractiv. Motivează-ţi alegerea.
Precizează diferențele de vârstă între cele trei plante: Sisinel, Vio și Năsosu, pe baza detaliilor din text.
Autoarea textului „Cum e lumea”, Veronica D. Niculescu, îţi adresează două întrebări. Formulează răspunsuri și trimite-i-le pe adresa editurii. Ce asemănări ai observat între ursuleţul și fata din povestire? Ai dorit vreodată să pleci într-un loc necunoscut, unde nu ai mai fost niciodată? Unde și de ce?
Lucraţi în perechi. Discutaţi despre alte modalități în care ar fi putut să reacționeze fata. Voi cum ați fi procedat?
Completează, în caiet, tabelul de mai jos cu două situaţii din text care te-au impresionat și menţionează emoţiile pe care ţi le-a provocat fiecare dintre acestea
Imaginează-ţi că ești Mara. Redactează o pagină de jurnal în care să relatezi experienţa pe care ai trăit-o când ai salvat puiul de urs, exprimându-ți emoțiile și reacțiile față de eveniment
Precizează dacă povestitorul întâmplărilor este o voce anonimă, un martor sau un participant la acţiune.
Next page