Asociază fragmentul din „Prieten cu umbra” de Călin Torsan cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o temă comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text

9. Asociază fragmentul din „Prieten cu umbra” de Călin Torsan cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o temă comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
NOTĂ: Cel mai ușor pentru voi ar fi să alegeți ca temă comună școala. Acțiunea se petrece în cadrul școlii, Nimo și Imran sunt colegi de clasă, așa că v-ar fi ușor să asociați acest fragment cu texte precum: Amintiri din copilărie de Ion Creangă, Recreația mare de Mircea Sântimbreanu, Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade, Cișmigiu & Comp de Grigore Băjenaru, iar lista poate continua.
Personal însă, cred că ar constitui un plus dacă v-ați referi la tema cunoașterii sau a descoperirii. Grație altruismului personajui Imran, valoare pe care o regăsim la mulți dintre eroii cărților, Nimo află lucruri interesante despre cultura altor popoare. Am putea alege Singur pe lume de Hector Malot, fragmentul în care Mattia, băiețelul italian, pornește la drum cu Rémi, iar cel din urmă împarte cu el bunurile sale, îl învață ce este o hartă și îl inițiază în arta reprezentațiilor. De asemenea, am putea alege Eu sunt Malala de Malala Yousafzai și Christina Lamb, o carte devenită simbol international al luptei pentru educatie, pentru drepturile femeilor, dar si pentru dreptate. Eu am ales Băiatul cu pijamale în dungi de John Boyne.
Sugestie de răspuns:
Fragmentul din „Prieten cu umbra” de Călin Torsan mă poartă cu gândul la romanul „Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne, deoarece în ambele texte este ilustrată tema cunoașterii.
În textul lui Călin Torsan, băiețelul Nimo află de la altruistul său coleg de origine siriană lucruri interesante despre gastronomia arabă. Anterior, Imran remarcă faptul că Nimo nu are pachet la el, motiv pentru care îl invită să guste împreună din delicioasele preparate pe care mama i le pusese în ghiozdan.
Dar Nimo mai descoperă ceva, pe lângă savurosul fattoush sau gustoasa plăcintă konafah: faptul că prietenia și bunătatea sunt valori care depășesc orice barieră, care trec dincolo de granițele țărilor.
În romanul lui John Boyne, Bruno și Shmuel sunt doi băieți de naționalități diferite: primul este german, iar cel de-al doilea este evreu polonez. Shmuel îi descoperă lui Bruno faptul că locul în care ei tocmai s-au întâlnit se află în Polonia. Cei doi leagă o prietenie trainică, iar Bruno îi va aduce constant câte ceva de mâncare lui Shmuel, copilul mereu flămând, aflat dincolo de gardul de sârmă ghimpată…