Asociază fragmentul din „Cartea cu Apolodor” de Gellu Naum cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text
Testul de antrenament nr. 1 pentru Evaluarea Națională la limba și literatura română a fost publicat pe data de 18 aprilie 2022 și este disponibil aici.
9. Asociază fragmentul din „Cartea cu Apolodor” de Gellu Naum cu un alt text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o valoare morală/culturală comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.
Răspuns posibil:
Lectura fragmentului din „Cartea cu Apolodor” de Gellu Naum mă duce cu gândul la un alt text literar în care este exprimată solidaritatea, ca valoare morală. Este vorba despre basmul cult „Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă.
În primul text, pinguinul Apolodor este salvat din prăpastia deznădejdii de către o mână de marinari inimoși, aflați la bordul unui vas de pescuit. Gestul lor denotă solidaritate și grijă față de ființele aflate în nevoie: — „De ce jeleşti?” — „Păi am să mor / Uitat şi fără ajutor…” / Şi i-au strigat atunci, în cor, / Matrozii* de pe METEOR: / – „Noi te luăm, Apolodor, / Că vasul nostru METEOR / E mare şi încăpător.”.
În „Povestea lui Harap-Alb”, eroul întruchipează idealul de frumusețe morală al poporului nostru, iar solidaritatea reprezintă una dintre calitățile sale. Întâlnind pe un pod o nuntă a furnicilor, Harap-Alb refuză să le strivească. Apoi construiește un fel de stup pentru un roi de albine. Harap Alb e generos și îndurător, solidar cu cei aflați în nevoie, tolerant și blând, așa cum ar trebui să fim toți.