Exerciții

Asociază fragmentul din „Un băiat ca toți ceilalți” de Lorenzo Marone cu un text din literatura română, studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o temă comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text

9. Asociază fragmentul din „Un băiat ca toți ceilalți” de Lorenzo Marone cu un text din literatura română, studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară, prezentând, în 50 – 100 de cuvinte, o temă comună, prin referire la câte o secvență relevantă din fiecare text.

Pentru început, trebuie să vă hotărâți ce temă vreți să abordați. Dacă vi se pare mai accesibilă tema lecturii sau a pasiunii pentru scris, aveți la îndemână titluri din literatura română (cu această ocazie bifăm și o premieră: conform cerinței, textul ales trebuie să fie din literatura română): Romanul adolescentului miop de Mircea Eliade, Cireșarii de Constantin Chiriță și altele. Personal, cred că în text este mai bine pusă în evidență tema relației dintre copii și părinți. Dacă alegeți să scrieți despre asta, puteți valorifica relația tată-fiu din Romanul adolescentului miopAminitiri din copilărie sau din basme precum Prâslea cel voinic și merele de aur sau Povestea lui Harap Alb. De asemenea, relația dintre părinți și copii este pusă în evidență în opere precum D-l Goe, Vizită…, Baltagul, Mara ș.a. Sincer, în cazul de față v-aș fi recomandat asocierea cu Moromeții, însă marea voastră întâlnire cu romanul lui Marin Preda va avea loc ceva mai târziu, în clasa a douăsprezecea. Așa că, mai jos, voi încerca o asociere cu Fram, ursul polar de Cezar Petrescu.

Lectura fragmentului din „Un băiat ca toți ceilalți” de Lorenzo Marone mă trimite cu gândul la romanul „Fram, ursul polar” de Cezar Petrescu, în ambele texte fiind evidențiată tema relației dintre tată și fiu.

În textul propus spre analiză, Mimi relatează episodul plecării cu tatăl său la pescuit, asta după ce, anterior, își exprimase dorința de a rămâne acasă. Discuția dinaintea plecării este folosită de naratorul-personaj drept pretext pentru a pune în lumină relația dintre el și tatăl său. Clasicul conflict de idei dintre generații capătă formă în rândurile următoare: Fiul, care nu împărtășește pasiunile părintelui, visează să devină scriitor, astronaut sau matematician, dorind să creeze ceva unic; la polul opus, tatăl crede că și oamenii simpli pot fi fericiți. Totuși, în ciuda diferendelor, părintele îi dă mână liberă fiului său și îi mărturisește că are încredere în el.

În romanul „Fram, ursul polar”, Petruș este un băiețel care adoră să citească orice îi pică în mână despre urșii albi și expedițiile polare. Fiu al lui Mihai Stoican, un muncitor de la fabrica din oraș, băiețelul nu are posibilitatea de a-și cumpăra propriile cărți. Tatăl îi înțelege pasiunea și, în ciuda micilor tachinări, este hotărât să facă rost de bani pentru a-i cumpăra o carte. Citind, Petruș se detașează de lumea din jurul său, „călătorește” împreună cu expedițiile polare și tremură de frig cu eroii acelor fapte.

Cosmin Șontică

Spune-mi despre ce crezi că ar mai trebui să scriu aici! 0725.225.335 | [email protected]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *