Recenzii filme

Recenzie „La cuțite: Misterul din Grecia”

Timp de vreo trei luni, Netflix ne-a tot amenințat că vom fi provocați să găsim piesele unui puzzle care va rezolva unul dintre cele mai mari mistere: Misterul din Grecia. Pe 23 decembrie mai exact, filmul s-a lansat și în România.

Trebuie spus, de la bun început, că denumirea originală este „Glass Onion” (o să înțelegeți de ce) și că filmul este o continuare a producției apărute în anul 2019. „La cuțite: Misterul din Grecia” a avut premiera mondială pe 10 septembrie 2022, fiind lansat în cinematografele din SUA pe 23 noiembrie. Bugetul filmului a fost de 40 de milioane de dolari, 15 milioane de dolari reprezentând încasările din bilete numai în primele 5 zile de difuzare.

Să revenim la marele mister din Grecia. Daniel Craig apare din nou în rolul faimosului Benoit Blanc, detectiv care are de rezolvat un caz încurcat, legat de un excentric miliardar din lumea cercetării științifice, interpretat de Edward Norton.

Intriga e relativ simplă: Pe 13 mai 2020, în plină pandemie de coronavirus, câțiva prieteni vechi primesc câte o cutie misterioasă, în interiorul căreia găsesc un fel de puzzle. Rezolvând misterul cutiei, ei vor descoperi o invitație trimisă de Miles Bron, un miliardar extravagant foarte influent în cercetarea științifică și inovația spațială.

PARANTEZĂ: Nu știu dacă doar eu am văzut legătura cu un anumit miliardar al planetei, dar sugestii sunt peste tot: energia neconvențională, autoturismul care devine laitmotiv, miliardarul excentric dornic să creeze ceva nemuritor. În fine. Întâmplător sau nu, în Statele Unite există o întreagă dezbatere pe marginea subiectului „Este sau nu Miles Bron întruchiparea lui Elon Musk?”. Acest lucru l-a determinat pe regizorul Rian Johnson să numească drept un „accident oribil” faptul că „Glass Onion” a debutat în mijlocul preluării dezastruoase a Twitter de către Musk.

Nu vreau să dau spoiler, așa că mă voi mulțumi să vă mai spun doar că prietenii ajung pe insula privată din Grecia a miliardarului excentric, unde au loc întâmplări… interesante.

Trebuie să aveți răbdare cu acest film, mai ales la început, unde eu am avut senzația că se insistă cam mult pe construirea intrigii. Primele 15-20 de minute reprezintă doar schelăria, așa că nu vă impacientați. Personal, am vrut să renunț la film în primele 20 de minute, mai ales când am căzut că se insistă atât de mult pe ideea de izolare, de restul detaliilor legate de pandemia care ne-a pus viețile pe hold doi ani de zile. Treceți peste, fiindcă viața personajelor reintră în normal la îmbarcarea pe iaht.

• Plusuri și minusuri.

Acțiunea este plasată în zilele noastre, iar filmul este presărat cu elemente ale vieții moderne, aspecte care îl fac accesibil oricui. Personajele nu sunt exagerate și, chiar dacă vin din orizonturi de viață înalte, poate chiar luxoase, pot fi înțelese ușor. De altfel, am remarcat că nu s-a insistat atât pe complexitatea personajelor, cât pe resorturile lor interioare, pe capacitatea de a orchestra o crimă căreia, pare-se, nimeni nu îi poate da de cap. În definitiv, veți vedea că toți invitații sunt persoane pe care Miles le are în buzunar si care au suficiente motive să îl ucidă.

La minusuri aș menționa faptul că acțiunea înaintează destul de greu și că finalul nu aduce deloc acel „mind-twist” pe care îl așteptam. Nu știu cum sunteți dumneavoastră, dar eu mă uit la un murder story și aștept să mă surprindă, să îmi contrazică teoriile, să aibă un deznodământ la care să mă gândesc și a doua zi. Ei bine, Misterul din Grecia nu e chiar ceea ce așteptam, dar asta nu îl face neapărat un film slab.

Umorul este mai degrabă involuntar și trebuie să vă spun că nu e un film la care să te tăvălești pe jos de râs. Personal, am remarcat și câteva ironii, una chiar usturătoare, la adresa obiceiurilor din timpul pandemiei.

Preot stropind cu agheasmă dintr-un pistol, în lupta contra coronavirusului | Foto: www.gpb.org

Și, pentru că am ajuns la modul în care a fost receptat de public, trebuie spus că i s-a făcut multă reclamă Misterului din Grecia, creându-se un orizont de așteptare destul de mare. Așa s-ar putea explica și reacțiile celor care au văzut filmul. Pe Cinemagia, producția are nota 6.8 din 13 voturi, iar părerile sunt, în cea mai mare parte, defavorabile: scenariu previzibil, personaje insuportabile, film slab, dezamăgire, jalnic, mult sub prima parte sunt câteva dintre impresii. Sunt și utilizatori în favoarea filmului, care acordă notă mare pentru actorii de calibru, scenariul bun, foarte amuzant, deși puțin cam lung și cam plictisitor.

Pe IMDB, filmul are nota 7.2, reprezentând media celor peste 233.000 de voturi.

• Merită?

Dacă ești un fan al filmelor cu detectivi, în mod sigur merită să te uiți la Misterul din Grecia, pe de o parte pentru prestația excelentă a lui Daniel Craig, iar pe de alta pentru povestea plină de intrigi și speculații țesută în jurul unei crime aproape perfecte.

Repet, nu e chiar un murder story gen Agatha Christie și nici povestea în sine nu te dă pe spate, dar, una peste alta, nu am considerat o pierdere de timp să vizionez acest film de 2 ore și 19 minute.

Apoi, la mai bine de două săptămâni de la lansare, producția se menține în Top 10 filme de pe Netflix. Filmul a trezit interesul publicului și pentru prima parte, care de asemenea apare în top.

Trebuie să ne mai așteptăm la producții care îl au în centru pe Benoit Blanc. De altfel, regizorul Rian Johnson a luat în considerare ideea unei serii de filme în jurul faimosului detectiv încă dinainte de lansarea primei părți, La cuțite. După apariția primei părți, Netflix a cumpărat în martie 2021 drepturile pentru două urmări ale seriei, în schimbul sumei de 469 de milioane de dolari.

Una peste alta, nu trebuie să vă faceți griji dacă nu ați văzut primul Knives Out, fiindcă n-are nicio legătură cu cel de-al doilea. Totuși, nu strică să-l vedeți și pe primul, despre care cinefilii spun că este mult mai reușit.

Cosmin Șontică

Spune-mi despre ce crezi că ar mai trebui să scriu aici! 0725.225.335 | [email protected]

Lasă un răspuns