Noțiuni de fonetică – Fișă de lucru
- Identificați diftongii, triftongii și vocalele în hiat din următoarele texte:
A. Tot mai miroase via a tămâios și coarnă
Mustos a piersici coapte și crud a foi de nuc…
Vezi, din zăvoi sitarii spre alte veri se duc;
Ce vrea cu mine toamna, pe dealuri de mă-ntoarnă? (Ion Pillat, Toamna)
B. Priveghiuri lungi de toamnă. În sfeşnic lumânarea
Se luptă-n întuneric, tot scăpătându-şi zarea,
Precum se luptă somnul cu jalea ce te-apasă
În liniştea ploioasă… (Șt. O. Iosif, Salcâmul)
C. Când prin crengi s-a fi ivit
Luna-n noaptea cea de vară,
Mi-i ținea de subsuoară,
Te-oi ținea de după gât. (Mihai Eminescu, Floare albastră)
2. Precizați câte litere și câte sunete există în cuvintele:
- ghicitoare:
- dragii:
- taxi:
- cearșaf:
- ghiurghiuliu:
- ageamiii:
- ghiveci:
- chiuvetă:
- ceair:
- așchie:
- gem:
- Treceți la plural următoarele cuvinte:
fix (adj.) –
linx –
fax –
sfinx –
complex –
lax –
prolix –
- Despărţiţi în silabe cuvintele următoare şi identificaţi diftongii, triftongii şi vocalele în hiat:
ultraatent
cheltuia
tigroaică
ceai
poiană
fiică
miorlăi
licee
fiii
mii
i- au
vegheau
actual
- Oferiți exemple de cuvinte care să conțină următoarele grupuri de sunete:
A. diftongi:
- oa:
- ei:
- âu:
- au:
B. triftongi:
- ioa:
- oai:
- eau:
C. vocale în hiat:
- a-o:
- a-u:
- i-a:
- e-i: