Zece lucruri pe care trebuie să le știi despre Evaluarea Națională la limba și literatura română
Bună ziua, copii! Știu că Evaluarea Națională constituie centrul preocupărilor voastre de acum și, de aceea, m-am gândit că nu v-ar strica niște sfaturi. Sper ca acest articol să vă fie de folos!
Așadar, iată zece lucruri pe care ar fi bine să le știți despre Evaluarea Națională:
1. Proba de limba și literatura română cuprinde două mari subiecte. La Subiectul I vi se vor propune două texte – suport, pe care trebuie să le citiți cu atenție pentru ca, ulterior, să răspundeți unor cerințe. Sfatul meu este să citiți textele conștient, adică să încercați să înțelegeți ceea ce transmit ele. Este important să faceți acest lucru, deoarece itemii care urmează sunt formulați de așa manieră încât să verifice dacă ați citit și dacă ați înțeles mesajele textelor.
Știu că primele exerciții vi se par floare la ureche, dar este bine să le abordați cu prudență și să nu vă grăbiți cu oferirea răspunsului. Pentru fiecare item ne vom întoarce la text și ne vom asigura că răspunsul se găsește acolo explicit sau implicit. Mare atenție la exercițiile 1 – 5, care, deși par piece of cake, vă pot încurca, fiindcă asta fac ele: „vânează” greșelile și neatenția voastră!
2. Este inutil să memorați. Sistemul nostru de învățământ este centrat pe competențe, adică pe ceea ce poate să facă fiecare individ în parte. Așadar, veți primi texte „la prima vedere” din patrimoniul cultural național și universal, texte despre care, poate, nici măcar nu știați că există. Nu vă bateți capul cu scheme, demonstrații, șabloane, încadrări în gen și specie ș.a.m.d. Evaluatorii vor să verifice competența de comprehensiune, adică să vadă dacă ați înțeles mesajul textului. Celelalte cerințe (referitoare la asocierea și diferențierea unor idei, identificarea trăsăturilor unui personaj, argumentarea unor afirmații ș.a.) vizează tot creativitatea, spiritul critic și gândirea voastră autonomă, nicidecum capacitatea de memorare.
3. La examenul de anul acesta nu se aplică modificările aduse de DOOM 3. Deși în 2022 s-a publicat ediția a treia a Dicționarului Ortografic, Ortoepic și Morfologic al Limbii Române, variantele de subiect vor fi proiectate în conformitate cu normele impuse de DOOM2, publicat în 2005. În orice caz, mare atenție la exercițiul 8, care are alocate 6 puncte!
Bunăoară, greșelile din textul următor sunt destul de evidente, dar am și texte care pot da bătăi de cap până și unui adult! Pe acelea le voi publica tot aici, în zilele următoare.
Maria, nu fii tristă pentru rezultat! Ai fost cea mai tare din clasă; te-a lăudat până și doamna dirigintă! Oho! Mi-aș dorii eu să am notele tale și să intru la filologie, așa cum speram anul trecut..
Fii calmă și înarmează-te cu răbdare. Ce-a fost greu a trecut. Gândește-te că acum trebuiesc depuse opțiunile pentru liceu, iar asta îți va consuma multă energie. Ști bine că unii membrii ai comisiei sunt foarte exigenți și fi sigură că nu le va scăpa nimic!
Ați găsit cele șase greșeli? 🙂
4. În cazul exercițiului 9 de la Subiectul I, prin care este verificată competența de comparare, nu este necesară memorarea unor citate sau fragmente în baza cărora să se realizeze asocierea dintre texte. Un copil mi-a spus că profesoara de la clasă i-a sugerat să memoreze câte un fragment reprezentativ pentru fiecare temă și valoare culturală. Ar fi absurd să facem asta, ca să nu mai pomenesc de volumul descurajant pe care ar trebui să-l memorăm. Apoi, nici evaluatorii nu ne cer așa ceva.
Subiectul 9 vizează verificarea experienței voastre de lectură, nu caută să stabilească dacă aveți memoria lui Napoleon. Așadar, este suficient ca, în rezolvare, să precizați titlul cărții sau al lecturii pe care o propuneți spre asociere, întâmplarea, tema sau valoarea culturală comună.
5. În rezolvarea exercițiul 8 de la Subiectul I nu este necesar să folosim conectorii lingvistici (în primul rând, în al doilea rând, pe de o parte, pe de altă parte ș.a.), deoarece ni se cere să scriem un text de opinie, nu unul argumentativ.
Exemplu: Crezi că prietenia este o relație care te poate ajuta să depășești mai ușor greutățile vieții? Motivează-ți răspunsul, în 50 – 100 de cuvinte, valorificând textul 1.
Conform cerinței, trebuie doar să ne exprimăm opinia, dar fără a fi obligați să o justificăm. De aceea, conectorii amintiți nu sunt obligatorii și nici recomandabili.
6. Știu că, uneori, din dorința de a da greutate și substanță lucrării noastre, avem tendința de a scrie în ea și ceea ce nu e necesar. De pildă, suntem tentați să înșirăm definiții și concepte de teorie literară, deși acestea nu ni se cer. Anul acesta ni se atrage atenția asupra faptului că truismele, utilizarea unor idei cu caracter general, folosirea nejustificată a conceptelor de teorie literară, a ideilor teoretice care nu sunt relevante pentru itemul propus, a citatelor și a referințelor irelevante scopului comunicării, utilizarea clișeelor lingvistice și ideatice nu vor fi punctate. Așa că pierdem timpul degeaba încercând să epatăm.
Mai bine folosim cuvinte potrivite contextului, chiar dacă pe moment ni se vor părea simple. Știți cum se zice: „Less is more”. Propozițiile scurte, sentențioase, sunt de mare impact. Încercați să tratați subiectele punctual, fără să vă „întindeți” prea mult. Utilizați sinonime neologice – sunt apreciate de orice corector -, iar dacă puteți, folosiți cât mai multe exemple. Proverbe, zicători, aforisme, toate potrivite contextului.
Nu vă temeți să dați compunerilor voastre o notă personală. De fapt, chiar îngăduiți-vă să faceți asta cât mai des, fiindcă originalitatea unei lucrări este „detaliul” care va face întotdeauna diferența!
7. Pentru că am amintit de timp, acest adversar ireconciliabil al vieții noastre, trebuie să vă spun că timpul, copii, timpul poate fi o mare problemă la examen! Acum citești textele și scrii primele rânduri pe ciornă, iar în secunda următoare vezi cadranele ceasurilor desenate pe tablă de supraveghetor și realizezi că mai ai puțin, incredibil de puțin timp!…
Aveți mare grijă cu modul în care vă planificați timpul. Scrierea pe ciornă poate fi o alegere foarte cronofagă (dacă adjectivul ar avea grad de comparație!), însă nici nu pot să vă spun că e bine să scrieți rezolvările subiectelor de sinteză direct pe curat. Calculați-vă bine timpul, nu insistați prea mult asupra unui subiect și încercați să păstrați 10-15 minute și pentru verificarea lucrării!
8. Atenție la modul în care formulați răspunsurile! În cazul itemilor care nu solicită explicit formularea răspunsului în enunț, puteți răspunde punctual, fără integrarea în propoziții sau în enunțuri a răspunsului dat.
Exemplu: Transcrie, din textul 1, doi termeni din câmpul lexical al școlii.
În acest caz, puteți scrie cuvintele direct pe foaia de examen, fără a le integra într-un enunț.
Ex: carte; bancă
9. Pentru că veni vorba de cuvinte: Pentru verificarea respectării limitei de cuvinte se vor lua în calcul toate cuvintele scrise, inclusiv conjuncțiile, prepozițiile, articolele ș.cl. Dacă nu vă încadrați în limita de spațiu indicată, ați putea pierde 0,5 puncte din punctajul exercițiului respectiv.
Nu cred că mai e nevoie să menționăm că în lucrare nu vom scrie prescurtat.
10. Copii, sunteți în fața primului mare examen din viața voastră. Știu, aveți emoții. „Ce vor zice părinții, profesorii, prietenii?” „Dacă nu intru la liceul dorit?” Sunt întrebări care cu siguranță vă frământă acum, în preajma Evaluării Naționale. Ceea ce vă scapă vouă este că și noi, părinții și profesorii voștri, trăim aceleași emoții și vă suntem alături la fiecare pas, încredințându-vă că totul va fi bine!
La intrarea în sala de examen aveți grijă ca, pe lângă telefonul mobil, să lăsați și emoțiile. Teama nu are ce să caute cu voi în bancă. Nu va fi o catastrofă, credeți-mă, deși vouă vi se va părea că ați uitat tot în acele momente și că lumea voastră se năruie!… Nu va fi așa. După primele 10-15 minute, totul va reveni la normal, iar voi veți face o lucrare strălucită!
Succes la examen, copii! Pentru noi sunteți deja cu toții niște învingători!
Vreau sa va multumesc atat pentru acest articol, cat si pentru toate testele de antrenament rezolvate, care m-au ajutat sa-mi ajut fetita in pregatirea pentru acest prim examen important din viata ei! Tipologia subiectelor fiind atat de diferita de cea cu care m-am confruntat eu la varsta ei, rezolvarea atat de explicita a subiectelor mi-a oferit o unealta cu ajutorul careia am pus si eu umarul, alaturi de profesorul meditator, la o pregatire temeinica pentru aceasta evaluare, si pentru asta, inca o data, va multumesc pentru timpul dumneavoastra, pentru dedicarea, promptitudinea si profesionalismul de care ati dat dovada!