Rezumatul textului „Prieten cu umbra” de Călin Torsan
SUBIECTUL AL II-LEA (20 de puncte)
Scrie, în 80 – 120 de cuvinte, rezumatul textului 1.
Punctajul pentru compunere se acordă astfel:
• conținutul compunerii – 12 puncte
• redactarea compunerii – 8 puncte (coerența textului – 1 punct; proprietatea termenilor folosiți – 1 punct;
corectitudinea gramaticală – 1 punct; claritatea exprimării ideilor – 1 punct; ortografia – 2 puncte; respectarea
normelor de punctuație – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).
Notă! Rezumatul nu va fi precedat de titlu sau de motto. Punctajul pentru redactare se acordă doar în cazul în care rezumatul are minimum 80 de cuvinte și dezvoltă subiectul propus.
Rezumatul constă în prezentarea succintă (pe scurt), orală sau scrisă, a subiectului operei literare. Prin rezumat, se comunică esențialul (ceea ce este mai important) dintr-o operă literară.
PAȘI DE URMAT:
- Citeşti, foarte atent, textul literar (opera/fragmentul), pentru a înţelege informaţia esenţială;
- Formulezi ideile principale în enunțuri scurte, evitând detaliile nesemnificative;
- Respecţi ordinea desfăşurării întâmplărilor sau a dispunerii ideilor în textul de bază.
REGULI:
- Folosim verbe la persoana a III-a (răspunde, aleargă, se scaldă, etc.)
- Ne exprimăm clar, precis și concis, eliminând detaliile nesemnificative
- Transformăm dialogul în naraţiune
- NU folosim citate din text, regionalisme, arhaisme și nici expresii din limbajul curent
- Dacă întâlnim pasaje descriptive, le vom elimina
- NU folosim noţiuni de teorie literară (definiții ale genurilor literare, ale figurilor de stil ș.a.m.d.);
- Eliminăm figurile de stil și le înlocuim cu termeni fără valoare expresivă.
Cum aș fi rezumat eu textul 1:
În sala de clasă, profitând de pauza mare, câțiva elevi își consumă pachetul cu mâncare. Unii l-au primit de acasă, în timp ce alții, mai norocoși, au bani să își cumpere ce le place de la magazinele din zonă.
În timp ce Nimo stă așezat în bancă și repetă la istorie, Imran își mănâncă prânzul. La un moment dat, băiatul de origine siriană observă că Nimo nu se simte bine și decide să i se alăture. După un dialog savuros, încheiat cu o invitație la masă din partea lui Imran, cei doi colegi despachetează caserola în care mama lui Imran pusese variate feluri de mâncare.
Bogăția dejunului îl surprinde pe Nimo, care descoperă, cu această ocazie, denumirile unor preparate culinare specifice bucătăriei arabe. Cei doi se înfruptă din bunătățile siriene – fattoush, konafah și tocănița cu haleem -, prilej cu care Nimo constată că multe dintre cuvintele arabe conțin litera „h”.